A VPE Kft-nél 2019. decemberében bevezetésre került a Veszélyes Áru Bejelentő (VÁB) rendszer. A 312/2011. számú Kormányrendelet 6.§ (1) pontjának megfelelve, a VÁB a kapacitás-elosztó informatikai rendszerben (K2) kezelt, veszélyes árut továbbító menetvonalakra vonatkozó bejelentéseket fogadja, kezeli és továbbítja az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak (OKF).  

A VPE az OKF, a HUNGRAIL és a pályahálózat-működtetők bevonásával létrejött egységes VÁB rendszer kialakítása során figyelembe vette a rendelet előírásait, a RID-ben meghatározott szabályokat és a vasúttársasági felhasználói szempontokat is. Egy korábbi bejegyzésünkben már írtunk a rendszer bevezetésének körülményeiről, a VÁB működéséről, és arról, hogy a bejelentések során rögzült adatokból milyen riportolási lehetőségeink vannak.

Összességében a visszajelzések alapján megállapítható, hogy a rendszer bevezetésének eredményeként a bejelentések pontosodtak, és teljesültek az alkalmazással szemben előzetesen megfogalmazott egyéb célok is: a jogszabályoknak megfelelő működés, a költséghatékony kialakítás, kedvező árfekvésű üzemeltetés, a más rendszerekből származó adatok felhasználhatósága, és a magas szintű üzembiztos működés.

Úgy gondoltuk, hogy a felhasználó/bejelentő oldali tapasztalatok összegyűjtéséhez, és a rendszer megalapozott megítéléséhez elegendő időt kell hagynunk partnereinek, de 2022 júliusában a rendszerrel kapcsolatos véleményük megismerése érdekében elégedettségi felmérést indítottunk. A VÁB 2022 kutatással az ügyfélélmény feltárásán túl az is egyik fő célunk volt, hogy a felhasználói oldalról érkező módosítási javaslatokat megismerhessük a további fejlesztési irányok meghatározásához. Kezdeményezésünket a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület is támogatta.

A felmérést online kérdőív segítségével valósítottuk meg, amelynek kitöltésére valamennyi VÁB felhasználói jogosultsággal rendelkező vállalati partnerünk meghívásra került (OKF és VPE felhasználók kivételével). Az összes beérkezett és elemezhető kérdőív száma 32 db volt, ez abból fakad, hogy a VÁB bejelentések meglehetősen koncentráltan történnek: a felhasználói jogosultsággal rendelkező ügyfeleknek csak 47%-a mutat bármilyen aktivitást, és a bejelentések 62%-át a felhasználók 8%-a nyújtja be. Ennek függvényében a 32 válaszadói visszajelzés az aktív felhasználók számához nézve az eredmények értékelhetőségét biztosította.

A válaszadók úgy ítélték meg, hogy a VÁB bevezetésével magas szintű lett a bejelentés adatainak rendszer általi ellenőrzése, csökkent a bejelentések pontatlansága és időigénye (6-fokú skálán 5 feletti átlagértékek), valamint kevesebb az adminisztrációs feladat is, de itt még mutatkozik fejlesztési lehetőség (átlagértéke 4,77). Összességében azonban a rendszer bevezetésének pozitív hatásai egyértelműen érzékelhetőek felhasználói oldalról.

Rendkívül magas az elégedettség a VÁB rendszer jellemzőivel kapcsolatban is: a felhasználók tapasztalata szerint bármikor, bárhonnan jól elérhető, megbízható és felhasználóbarát.

Eszközök tekintetében a rendszer laptopon történő használata kiemelkedő (84%), amely mutatja, hogy fontos a mobilitás, de a nagyobb monitor felület is.

Az alkalmazás eredendően széleskörű szolgáltatásainak hasznossága is nagyon magas szintre értékelt, amely egy, a felhasználók igényeinek megfelelően működő rendszer képét rajzolja fel:

Három jelentősebb fejlesztés már folyamatban van, és az értékelések alapján hasznosságuk felhasználói oldalról visszaigazolt:

Kiinduláskor jó szolgáltatási összetétel került kialakításra, amely a tervezett fejlesztésekkel együtt jól lefedi a felhasználók igényeket, és kevés további módosítást igényel. Ezt támasztja alá az is, hogy partneri részről kis számban érkeztek új javaslatok (5 db), és ezek egy része már rendelkezésre is áll a rendszerben, csak az elérhetőségüket kell megismertetni a felhasználókkal.

A VÁB működése mind tényadati, mind felhasználói visszajelzések oldaláról sikeres. Jól működő, könnyen elsajátítható rendszer, amelynek a háttértámogatása is megfelelő.

A címben megfogalmazott kérdésre a válasz: a folyamatban érintett vagy közreműködő szereplők szemszögéből jól átgondolt, együttműködésben megvalósított, partneri visszajelzéseket monitorozva folyamatosan fejlesztett, megbízható rendszer sikeresnek tekinthető.

Még nincsenek kedvenceid!